Fremtiden for 18 af de mest velbesøgte servicestationer langs det danske motorvejsnet, det såkaldte Hoved-H-net, er efter et stort udbud i Vejdirektoratet nu afgjort. Og som en del af udbuddet, der fordeler driften af tank-, lade- og servicefaciliteter langs motorvejsvejnettet fra 2026, vender Shell servicestationerne tilbage på vigtige placeringer på Sjælland og Fyn.
Mere præcist vinder DCC Energi, der driver Shell-netværket i Danmark, tre store motorvejsstationer centralt placeret på Fyn og Sjælland. To er gamle kendinge af Shell-skallen, nemlig de tidligere Shell servicestationer ved Tuelsø Syd på Vestmotorvejen og østgående ved Kildebjerg på Fyn. Men Vejdirektoratets udbud betyder også, at Shell-netværket overtager motorvejsanlægget i vestgående retning ved Kildebjerg.

”Det siger sig selv, at vi er yderst tilfredse med, at vi vinder tre af de absolut bedste placeringer. For mig understreger udfaldet betydningen af de store investeringer, vi har foretaget i at udvikle et attraktivt full-service tilbud til bilisterne på tværs af lynladning, traditionelle brændstoffer, butik samt mad-, drikke- og pausefaciliteter i absolut topklasse,” forklarer Daniel Andersen, adm. direktør i DCC Energi.
34 nye 400 KW-ladepunkter
Om Shell stationerne
Siden november 2016 er det DCC Energi, der gennem en licensaftale med Shell, har været ansvarlig for den samlede drift af Shell stationerne i Danmark.
Selve overdragelsen af motorvejsstationerne sker fra den 1. januar 2026, hvor DCC Energi etablerer Shell-brandet på tre nuværende Circle K-, UnoX- og Q8-anlæg.
Som led i overtagelsen af de tre motorvejsstationer installerer DCC Energi en lang række nye lynladefaciliteter, der vil udnytte den opdatering af strømforholdene på alle motorvejsstationerne, som Vejdirektoratet står for. Dermed kan det stigende antal elbilister på vejene se frem til høje ladehastigheder på de tre nye Shell motorvejsanlæg, forklarer Daniel Andersen.
”På de tre motorvejsstationer vi overtager, kommer vi til at tilbyde 34 ladepladser ved de 400 KW Shell Recharge-lynladere, som vi installerer i takt med, at vi rykker ind på de nye matrikler. Dermed udbygger vi markant adgangen til vores ladetilbud til bilisterne, hvor vi kombinerer lynladning med en alsidig betalingsløsning og hjemmeladere. Det harmonerer godt med vores strategi på e-mobilitet, hvor vi vil være den foretrukne partner for private og erhvervskunder på deres vej rundt i Danmark,” siger han.
Yderligere information
Daniel Andersen, adm. direktør i DCC Energi, 2220 5119