Er der plads til automekanikeren, når vores biler kører på el?

Tema: Energiomstilling – hvad nu?

Verden er i forandring og energiomstillingen er en nødvendighed. En nødvendighed, der får bilentusiaster kloden rundt til at bekymre sig. For vil de stadig kunne dyrke deres hobby, føle symbiosen med en spruttende, bankende motor og mærke farten, når de træder speederen i bund … små ti år fra nu? Det spørgsmål stiller vi nogle af branchens eksperter. Læs med og bliv klogere på fremtiden.

”Når jeg ser på min branches fremtid, så tror jeg ikke, at vi små værksteder vil overleve. Det koster mange hundrede tusind kroner at omstille til el, og der vil ikke være nok forretning til, at det kan betale sig for os. Vi vil lukke. Ligesom de gamle købmænd, vil vi være nødt til at lade de større værksteder tage over.”

Sådan lyder ordene fra 50-årige Martin H. Larsen, der er udlært automekaniker og igennem de seneste 27 år har haft sit eget værksted. I den seneste tid har han gået og tænkt en del over fremtiden – over energiomstillingen og det, den kommer til at betyde for sådan én som ham.

En nødvendig udvikling

”Det er udviklingen – og den skal jo til. Jeg er ikke modstander af den, og jeg mener faktisk, at vi skal forurene så lidt som overhovedet muligt. Men jeg kan ikke rigtig se, hvor jeg passer ind. Om nogle år tror jeg slet ikke, at du vil gå ud og købe en bil. Du vil leje den i tre år og så aflevere den igen. Få en ny bil. Du vil slet ikke tænke på reparationer, slid og den slags. Og så giver det jo slet ikke mening at have et værksted som mit,” siger han og tilføjer, at hans børn taler om, hvorvidt der overhovedet findes brændstofbiler, når de bliver voksne.

For i Martin H. Larsens familie elsker de biler. De nyder forbrændingsmotorens lyd og lugt og de medfølgende fedtede oliefingre – og derfor kan de ikke lade være med også at føle et vist tab, når de tænker på den fremtid, der er på vej. En fremtid præget af el, lydløs kørsel og praktisk transport fra a til b. Ikke passioneret køreglæde og acceleration, der river dig brølende ned ad landevejen med vind i håret og mærkbare hestekræfter under hjelmen.  

”Jeg er jo mekaniker. Det er det, jeg er bidt af. En motor, der siger noget, og som jeg kan bygge om. Lave sjov og ballade med. Når du arbejder med en elbil, er det en computer, du roder med. Det er ikke det samme. Men vi kørte selvfølgelig også hestevogn en gang – de er her jo heller ikke længere,” sukker Martin H. Larsen, der overvejer om løsningen på det hele vil være at lægge sin forretning om til veteranbiler.

Den klassiske motor skal nok overleve

Og det er måske lige præcis det, han skal. Spørger du ude i branchen, er der nemlig masser af plads til mennesker med hænderne skruet godt på og sans for forbrændingsmotorens fortræffeligheder.

”De mennesker, der gerne vil have fedtede fingre, dufte olien og skille motoren ad for at samle den igen, er lige så interessant et marked for os, som det mere luksusorienterede,” siger Klaus Frøkjær i Semler Premium.

Han arbejder for Danmarks største bilkoncern Semler Gruppen – og sidder altså i den del af forretningen, der forhandler luksusmærker som for eksempel Porsche, McLaren og Lamborghini. Biler, der alle har køreglæde, motorlyd og brølende hestekræfter til fælles.

”Jeg er ikke i tvivl om, at det er svært at være et lille værksted i disse tider. Men jeg er overbevist om, at de dygtige, lokale mekanikere vil overleve. Forbrændingsmotoren vil være her i mange år fremover, og er man specialist og god til sit håndværk, så er jeg ikke i tvivl om, at man nok skal klare den,” siger Klaus Frøkjær.

En hvirvelvind af forandringer på energiområdet

  • En stor del af den køreglæde og de oplevelser vi har i bilen, er afhængig af den teknologi, der er til rådighed lige her og nu. Derfor er energiomstillingen kompleks og diffus – derfor er den svær at få hold på, svær at styre efter, svær at forudse.
  • Man oprindelig var nødt til at skabe larm og varme, da man opfandt bilen – dengang var det nemlig den mest effektive måde at skabe fremdrift på. I dag har man fundet ud af, at en elektrisk motor giver 90-95 procent mere kraft end en forbrændingsmotor. Det eneste problem er, at dens batterier ikke kan holde på energien længe nok – og det problem arbejder forskere verden over på højtryk for at løse.
  • Det er ikke, fordi den elektriske motor er bedre end forbrændingsmotoren – den er bare det bedste alternativ lige nu og her, hvis vi vil forbedre vores CO2-aftryk.
  • Der er mange ting, vi tager for givet. For eksempel at vi skal lave adskillige stop på vejen fra a til b i vores bil. At vi skal fylde motoren op med benzin, stige ind og ud af kabinen, trykke på knapper og bruge tid på at betale.
    Alle disse ting er ikke nødvendigvis den bedste oplevelse – det er bare noget, vi gør. Og en elektrisk bil kan faktisk vise sig at være en bedre oplevelse … hvis vi altså kan finde frem til en infrastruktur, der understøtter den bedre. Gør den attraktiv for flere mennesker. Forestil dig en verden, hvor vi lader bilen op, mens vi er på arbejde, handler ind i supermarkedet osv. I omstillingen skal vi jo huske på, at det ikke er alle, der har et hus og dermed plads til deres egen, private ladestander.
  • Fremtiden har ramt os på et tidspunkt, hvor infrastrukturen endnu ikke er gearet til den. I de næste år skal vi finde frem til en brugervenlighed i de elektriske produkter, der gør det mere effektivt at bruge dem – uden forurening.
  • Der er en hel del udfordringer ved den elektriske fremtid. Her er en lille håndfuld:
    1) Mekanikere skal omskoles til el.
    2) De mange millioner forbrændingsmotorer derude vil stadig være der, når regeringer verden over begynder at komme med forbud.
    3) Det er kun de nye biler, der er elektriske og derfor skal vi også tænke nyt, når det kommer til den gamle bilpark.
    4) Der er kæmpe forskelle på Europa og Asien, når det kommer til energiomstilling og mulighederne for at gøre det hurtigt.

Den klassiske motor forsvinder ikke

Den samme holdning finder man hos Jesper Østergaard, der er formand for IDA Automotive – og som til hverdag rådgiver transportområdet i den grønne omstilling. Som han ser det, er der stadig masser af plads til forbrændingsmotoren og det traditionelle værksted.

”Folk vil altid nyde og holde af de klassiske motorer. De forsvinder ikke. Der vil altid være mennesker, der elsker at stå og rode i en gammel Ford Mustang og få olie på fingrene. Det er jo 100 års historie – og det sætter vi ikke en streg over fra i morgen,” siger Jesper Østergaard, der ligesom Klaus Frøkjær fra Semler Premium ikke ser en fremtid af ’enten/eller’ men af ’både/og’.

Skal vi hjælpe din virksomhed?

Med fokus på stærke relationer og indsigt i vores kunders dagligdag, tilbyder vi energiløsninger til alle typer virksomheder store som små.  Vi leverer ikke bare produkter, men også erfaring og ekspertise, og vi sætter en ære i at inspirere og udfordre vores kunder – også i forhold til den igangværende energiomstilling.

Udfyld formularen, så ringer vi dig op

"*" indikerer påkrævede felter

Navn*
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.