”Hej Lars, sætter du kaffen over, for så er jeg på vej?” Jan Hansen fra DCC Energi Marine er på vej på kundebesøg. For ham og resten af marineafdelingen er de tætte relationer til kunderne alfa og omega og det, der giver energi i dagligdagen.
10 minutter
Rådgivning og tætte kunderelationer er vigtige i det daglige arbejde i marineafdelingen, hvor mange års erfaring sikrer, at kunderne får den løsning, de skal bruge og at de undgår fejlleveringer.
”Rådgivning er ekstrem vigtig, for det har store konsekvenser, hvis brændstoffet ikke er i orden. Jeg havde en kunde en gang, der havde købt billigt brændstof i Las Palmas og ikke havde tænkt på, at olien ikke var egnet til kolde Danmark. Vintertemperaturen i Danmark fik brændstoffet til at udfælde vokspartikler, og brændstoffilterne stoppede til. Så kom kunden ingen vegne. Og det koster,” fortæller Jan Hansen, Marine Manager.
Han er ved havnen ved Stålvalseværket i Frederiksværk for at hilse på kunden Baltic Shipping. Mens coasteren Ingeborg får læsset store stålelementer på, leverer af DCC Energis tankvogn marinegasolie, så hun har det nødvendige brændstof til at bevæge sig ud på de store have.
Døgnvagt og kvalitetskontrol
”I 2013 valgte vi at skifte kurs, da vi så en vækstmulighed i operatør- og rederivirksomhed. Lige siden har vi fået leveret brændstof og smøremidler fra DCC Energi. Vi har mere end 74 coasters på havene, så det er vigtigt, at vi kan få leveret brændstof lige præcis, når og hvor der er brug for det. Brændstoffet er jo skibets hjerte – uden det kommer det ingen vegne”, fortæller Ronnie Hulstrøm, direktør Baltic Shipping.
Baltic Shipping
Baltic Shippings historie går tilbage til 1933. VIrksomheden startede oprindeligt som skibsmægler.
I 2013 valgte Ronnie Hulstrøm udelukkende at fokusere på operatør- og rederivirksomhed.
I 2013 havde virksomheden 2 coasters. 10 år senere har virksomheden 74 coasters, der sejler gods rundt i Europa.
”Ja, vores kunder ved, at de altid kan få leveret. Vi har en stor flåde med 80 tankvogne og en døgnvagtordning, hvor kunderne kan ringe 24/7. Vi har stor respekt for skibstrafikkens afhængighed af brændstofleveringen”, siger Jan.
Af samme årsag bliver marinegasolien altid kvalitetstjekket inden afgang.
”Ved hver tankning tager vores chauffør 4 prøver – to til os og to til skibet. Prøverne bliver kontrolleret og plomberet for at sikre, at vi har leveret et produkt, der er i orden. Det er meget vigtigt i tilfælde af, at der skulle opstå problemer med brændstoffet”, forklarer Jan.
Direkte linje til oliechaufføren
For at sikre den mest effektive levering har hver kunde en til to faste chauffører, som de kan ringe direkte til, når der skal bestilles brændstof.
”Vores kunder skal kunne kontakte chaufføren direkte, så de sammen hurtigst muligt kan koordinere leveringstid og -sted”, siger Jan.
”Og det er vigtigt. I Baltic Shipping lover vi vores kunder fleksibilitet, og at vi altid kan stille en coaster til rådighed – også med kort varsel. Samme fleksibilitet kræver vi af vores brændstofleverandør. For eksempel kan vi modtage en ordre på en ekspreslevering af stålplader til Italien. Eller når rapsen er høstet, så vil landmanden gerne have høsten direkte fra mark til modtager, så det ikke optager lagerplads. Her skal levering altid gå hurtigt”, fortæller Ronnie.
Hundested-Rørvigfærgen
Første færgerute blev etableret i 1917
Hvert år tager 296.000 passagerer turen mellem Hundested og Rørvig
Hundested-Rørvig ruten har 2 færger Isefjord og Nakkehage.
Isefjord er bygget i 2013 og sejler mellem Hundested og Rørvig hele året rundt.
Nakkehage, som er bygget i 1955 og kom til Hundested i 1985, kommer på vandet i højsæsonen fra juli og 6 uger frem.
Next stop Hundested-Rørvig Færge
Jan tager afsked med Ronnie og coasteren Ingeborg og kører videre til Lars Hansen overfartsleder hos Hundested-Rørvig-færgen.
”Nå, er det ved at være på tide at få den gamle færge over på GTL Fuel?” spørger Jan. Han og Lars er ude at kigge på ”Nakkehage”, den ældste af Hundested-Rørvigs to færger. Den blev bygget i 1955 og har sejlet mellem Hundested og Rørvig siden 1985. Den bliver den formodentlig udskiftet inden for 2-3 år.
”Ja, vi er jo opmærksomme på, hvordan vi kan forbedre os miljø- og energimæssigt. Derfor har vores færge Isefjord fået installeret en exilator, som er nogle kæmpestore filtre, der tager støj og optager NOx-sodpartikler. Det giver så ikke mening at anvende GTL Fuel på den, men GTL kunne da være en god løsning på vores gamle færge”, siger Lars.
Levering når der er brug for det
”Jeg ved, at jeg altid kan tage Jan eller de øvrige marinefolk fra DCC Energi med på råd, hvis jeg har spørgsmål til produktspecifikationer på smøremidler til maskinrummet eller har brug for rådgivning i forhold til leverancer. Vi er en sæsonbetonet forretning, og vores behov for brændstof er langt højere om sommeren. Her er det godt, at jeg har en direkte hotline til chaufførerne, så vi får aftalt den korrekte mængde brændstof og aldrig risikerer tørløb”, siger Lars.
”Jeg ringer bare til Olie-Hans eller Olie-Bjarne, så får vi leveret præcis den mængde brændstof, vi har brug for, når vi har brug for det”, slutter Lars inden han tager afsked med Jan, der skal tilbage til resten af marineteamet på kontoret.
Levering af smøreolie verden over
Vi kan levere i mere end 1.000 havne
Fleksibel levering
Mulighed for at aftale præcis levering direkte med chaufføren