Tema: Energiomstilling – hvad nu?
Verden er i forandring og energiomstillingen er en nødvendighed. En nødvendighed, der får bilentusiaster kloden rundt til at bekymre sig. For vil de stadig kunne dyrke deres hobby, føle symbiosen med en spruttende, bankende motor og mærke farten, når de træder speederen i bund … små ti år fra nu? Det spørgsmål stiller vi nogle af branchens eksperter. Læs med og bliv klogere på fremtiden.
Fremtiden er lige om hjørnet, og vi lever i en tid, hvor teknologierne kæmper mod hinanden. Hvad der var en god løsning i går, er måske knap så god i morgen, og når forskerne gør et gennembrud i den ene del af verden, bliver det videreudviklet og forfinet i den anden. Det gælder om at følge med, tænke ud af boksen og have fingeren på pulsen.
”Den sidste opfindelse er ikke gjort endnu – og vi risikerer at tage nogle beslutninger lige nu og her, som måske er forældede i morgen. Der er mange penge at tjene, og rigtig gode forretningsmuligheder for dem, der kan tænke ud af boksen,” siger Jesper Østergaard, der er formand for IDA Automotive og en af de stemmer, der rådgiver transportsektoren, når det kommer til den grønne omstilling.
To ekstra lademuligheder i fremtiden?
- Induktionsladning, spoler i vejen der lader din bil op ligesom det sker på en induktionskogeplade. Denne metode er dog ikke helt stærk nok endnu til at kunne trække den tunge transport. Induktionsspolerne kan i skrivende stund levere 200 kilowatt – de skal nok op på det dobbelte eller mere, hvis det skal være interessant for lastbilerne.
- Køreledninger af samme type som dem, man kender fra sporvogne og tog. De vil blive hængt op i en højde, der passer til lastbiler, og vil derfor ikke fungere for andre køretøjer. Rent æstetisk er der nogle udfordringer med dem i byrummet. En anden udfordring er det sikkerhedsmæssige aspekt ved at hænge højspændingsledninger op over almindelig vej.
Pas på førerpositionen
”Vi er stadig en smule foran i Danmark på visse områder. Tyskland og Polen holder eksempelvis stadig fast i kul og gas,” siger han men tilføjer samtidig, at det er en førerposition, som vi nemt kan miste igen, hvis vi ikke udvikler os og politisk sikrer de rammebetingelser, der er nødvendige.
”Lige nu har vi mulighed for at gøre en forskel. Vi har masser af vind og en vindbranche, der har sat store fodaftryk over hele verden, men Kina, USA og resten af Europa venter ikke. Der er sat fart på udviklingen mod et samfund med mindre udslip af klimagasser,” lyder det fra Jesper Østergaard, der mener, at fremtiden ser lys ud – hvis vi griber bolden i stedet for bare at kigge på den eller tabe den.
”Vi skal ind i kampen, og vores politikere skal afsætte nogle midler til de mange vognmænd, der gerne vil med på den grønne omstilling. For at det skal lykkes, skal det hænge sammen økonomisk,” formaner han og løfter samtidig en flig af det brogede tæppe, der kommer til at udgøre fremtidens energiressourcer.
Verden bliver elektrisk
Morgendagens biler bliver i langt overvejende grad elektriske – og det kan danske virksomheder lige så godt begynde at acceptere. Der kommer flere og flere el-biler på markedet. Tesla har endda udviklet en lastvogn på 40 tons, der kan køre godt 800 kilometer på bare én ladning i udfordrende terræn.
”Vi skal alle ned ad den vej. Elektrificeringen kommer – og den kommer hurtigt. Det er den reneste energi, og den er hurtig at høste. Derfor er den vores bedste bud på en grønnere fremtid,” siger Jesper Østergaard, der tror, at de fleste andre løsninger får voldsomt baghjul i de kommende år.
Tankstationerne skal til at tænke anderledes. Lige nu tager det kun få minutter at tanke, men det bliver anderledes i fremtiden. Her bliver det til gengæld muligt at få andre services i spil: Restaurantfaciliteter, bad, mad, underholdning … både for bilister og folk, der kører i varebiler og lastbiler. De skal jo lave et eller andet, mens de holder og lader op i 30-45 minutter”
Økonomien skal følge med
”Gas, HVO og Power to X – jeg håber, at de lykkes med det hele, men disse løsninger er meget dyrere end el. Politikerne er nødt til at følge op med lavere priser på lastbiler eller tilskudsordninger og puljer man kan søge, når man omstiller. El er fremtiden,” understreger han og tilføjer, at brint i årevis er blevet spået til at være morgendagens teknologi, men at brintbilen har tabt på økonomien – den smider 80 % af energien væk, mens elbilen leverer tilsvarende 80 % direkte til bagakslen af bilen.
”Kortene er blandet og delt ud. Nu gælder det om at hægte sig på og være med. Vejdirektoratet herhjemme planlægger 5 ladeparker, der skal være klar i 2025. Den første ladestation til lastbiler har set dagens lys i Nyborg – og flere er på vej. Eksempelvis ’Recharge City’, der åbner ved afkørsel 57 i Horsens til næste år,” siger han og fortæller om en ’by’, hvor man kan lade op og få forskellige services leveret, mens man venter.
”Du kan spise, sove, få et bad og blive underholdt, mens dit batteri lader op,” fortæller Jesper Østergaard og henviser i samme forbindelse til de tendenser, han ser ude i verden i øjeblikket.
Nyt digitalt værktøj skal hjælpe transportbranchen
Et nyt værktøj har til hensigt at hjælpe transportbranchen med at tage vigtige beslutninger om energiomstilling. Hvornår skal man skifte sin vognpark ud, hvad skal man skifte til – og hvor meget koster det?
”Alternative brændstoffer, el-lastbiler og brint lastbiler er på vej, men udfordringen er, at de koster tre gange så meget som deres tilsvarende dieseludgave. Nu viser vores tal, at man i visse tilfælde – ved at spare på brændstof og fradrag – kan være break even på cirka 8 år,” lyder de glade nyheder fra Jesper Østergaard.
Sammen med nogle kollegaer i branchen har han bistået med viden til et nyt værktøj udviklet af RegionH/Copenhagen Electric: ’Total Cost of Ownership’. Det kan bruges kvit og frit fra hjemmesiden: https://elbilviden.dk/tung-transport/totale-omkostninger-tco/
Ved at indtaste oplysninger som lastbilens pris, strømmens pris, kilometerafgifter, får du svar på, om det kan betale sig at skifte til el.
”Alle parametre er der, og du får de præcise tal for hvornår og hvor langt, du skal køre for, at det giver mening,” lyder det smilende fra Jesper Østergaard.
Europa på el
”Der er en ny og meget hurtig international standard på vej. MCS hedder den – Megawatt Charging Standard. Med den kan en lastbil lade med op til 3,75 MW. Det er alt rigeligt til, at chaufføren kan lade 4-500 kilometer rækkevidde i løbet af den 45 minutters pause, han skal holde. Måske vil han endda kunne få en dynamisk ladning på sin videre færd via trådløse ladere i vejen. Der er virkelig spændende ting på vej,” fortsætter Jesper Østergaard.
”Det der med at forudsige fremtiden er noget af det vanskeligste i hele verden. Der er mange, der har været uheldige med deres krystalkugler. Men vi vil se induktionsladning som den næste store ting – eller eventuelt køreledninger. Der diskuteres stadig hvordan, hvornår og til hvem, men alle de her ting ligger lige om hjørnet, og de vil skabe helt nye muligheder for dem, der kan tænke anderledes. Dem der er klar til at indrette sig på fremtidens løsninger.”
TESLA SEMI – fremtidens eldrevne lastbil?
”Tesla Semi er en lastvogn på 40 tons, der kan køre godt 800 kilometer på bare én ladning. For 4 år siden sagde Bill Gates, at det aldrig kom til at ske på grund af vægten og batteriets manglende evner – og direktøren for Daimler Truck sagde, at ”de fysiske love er lige så virkelige i Californien, som de er i Tyskland” – underforstået: at det aldrig kom til at ske.
Tesla har nu præsenteret en video, hvor en chauffør testkører den eldrevne lastbil gennem Californien. 800 kilometer med 40 ton, op ad bakke, ned ad bakke – i alt muligt terræn. Da langt de fleste lastbiler kører under 300 kilometer dagligt, så kan de jo nu klare det på en hjemme-opladning.”
Sådan lyder ordene fra Jesper Østergaard, der til daglig rådgiver transportsektoren, når det kommer til den grønne omstilling. Han henviser i øvrigt til følgende hjemmeside, hvis man vil vide mere om Tesla Semi
Skal vi hjælpe din virksomhed?
Med fokus på stærke relationer og indsigt i vores kunders dagligdag, tilbyder vi energiløsninger til alle typer virksomheder store som små. Vi leverer ikke bare produkter, men også erfaring og ekspertise, og vi sætter en ære i at inspirere og udfordre vores kunder – også i forhold til den igangværende energiomstilling.
Udfyld formularen, så ringer vi dig op
"*" indikerer påkrævede felter