Siden 2023 har det været et krav til den kollektive busdrift i Aalborg, at den er på el. Denne kommunale presbold til de nordjyske busselskaber har hurtigt skabt et behov for kurser og efteruddannelse inden for elbusdrift hos AMU Nordjylland. Og det har krævet investeringer i form af en eldrevet bus og en in-house ladeløsning til tunge køretøjer, som vi i DCC Energi har stået for.
”Vores fokus på eldrift af tung trafik er et led i indsatsen for at bidrage til kundernes omstilling. Første skridt har naturligvis været at få vores egen infrastruktur på plads, og det har DCC Energi været garant for,” siger Eva Bach Christiansen, uddannelseschef for transport og logistik.
”Vi har allerede et tæt samarbejde med busselskaberne, som i dag kører med elbusser, om bl.a. efteruddannelse af chaufførerne i henhold til EUs lovkrav. Og med vores nye elbus og lynlader kan vi nu gradvist udbygge vores elbuskurser med fokus på fx sikkerhed, komfort, kørestil og energieffektivitet,” tilføjer hun.
Om ladeløsningen
Vi har stået for rådgivning, etablering og driver it-understøttelsen af AMU Nordjyllands nye lynlader til tunge køretøjer.
Laderen leverer 90 kW via to udtag og er integreret i det it-system, som AMU Nordjylland i forvejen anvender til drift af 28 offentlige ladestandere.
Fuldt integreret ladeløsning
Vores løsning blev valgt efter et grundigt udbud med fokus på både:
- ladestanderen
- entreprenørarbejdet
- hele back-end-systemet
Ladeløsningen bygger videre på et eksisterende samarbejde med 28 ladestandere ved AMU Nordjyllands fem lokationer og også på forsyninger af diesel og GTL.
”Lynladeren fra DCC Energi er integreret i it-systemet bag vores eksisterende ladestandere. Det var et krav, at alt kunne samles i ét underliggende datagrundlag, når vi taler elrefusion, registrering af forbrug, vedligehold, mm. forklarer Jimmy Foldager Madsen, projekt- og udviklingschef.
En fremtidssikker ladeløsning har været afgørende for AMU Nordjyllands ambitioner om at tilbyde uddannelser inden for eldrevet transport og busdrift, forklarer Eva Bach Christiansen.
”Vores lynlader har et dobbeltsidet udtag, så vi fra start har kapacitet til den ellastbil, vi har på ønskelisten. Vi ser et spirende behov for eldrevne lastbiler, og det er en bevægelse, vi vil og skal være med på”.
Rådgivning ud fra jeres behov
Vi finder den løsning, som passer bedst til din virksomhed
22.000 ladepunkter i hele Danmark
Medarbejdere kan nemt oplade på Shells store ladenetværk
Teknisk support 24/7
Du kan altid ringe på 7010 2310 og få hjælp