Har du spørgsmål til din naturgasaftale?
Bestilling
Hvordan bestiller jeg naturgas?
Start med at vælge den aftale, der passer bedst til dig og dine behov. Herefter kan du se, hvilken dato din aftale starter hos os. Aftalen kan starte 30 dage frem.
Udfyld nu oplysningerne i bestillingen og bekræft din bestilling.
Vi klarer alt det praktiske. Det vil sige, at vi sørger for, at du bliver oprettet som kunde og får naturgas leveret af os. Vi giver samtidig distributionsselskabet besked om, at du skifter til os, og distributionsselskabet beder dig derefter om at aflæse din måler. Omkring 5 uger efter skiftet får du en slutopgørelse fra din tidligere leverandør.
Hvor længe er jeg bundet af en aftale?
Når du indgår aftale om levering af naturgas hos en naturgasleverandør, kan du højst være bundet af aftalen i 6 måneder.
Din nuværende leverandør kan opkræve et gebyr, hvis du skifter leverandør inden for bindingsperioden. Det er derfor en god idé at undersøge med din nuværende leverandør, om du er bundet af en aftale.
Kan jeg fortryde min bestilling?
Hvis du ombestemmer dig efter at have oprettet dig som ny kunde, kan du fortryde den naturgasaftale, du har indgået med os, inden for 14 dage fra du har modtaget bekræftelse på din naturgasbestilling.
Send en e-mail til [email protected], hvis du fortryder din bestilling.
Hvordan opsiger jeg min aftale?
Skifter du til en anden leverandør, eller bliver din naturgasmåler taget ned, får vi besked fra distributionsselskabet Evida. Når dit forbrug er blevet opgjort af Evida, sender vi dig en slutopgørelse.
Faktura og betaling
Du modtager fakturaer på e-mail
Når du bestiller en aftale hos os, oplyser du din e-mail adresse, og vi sender automatisk dine fakturaer til din e-mail adresse.
Du kan altid logge ind og ændre den e-mail adresse, som du har registreret hos os.
Fakturaen skal betales 10 dage efter fakturadato
Når vi sender en faktura til dig, vil forfaldsdato altid fremgå af fakturaen.
- Kortbetaling: Du kan tilmelde dig automatisk betaling med betalingskort, når du opretter dig som naturgaskunde hos os. Du kan også altid opdatere dine kortoplysninger via vores selvbetjening. Du kan vælge at tilmelde fx dit VISA, Mastercard eller Forbrugsforeningskort.
- Betalingsservice: Hvis du ønsker, at dine fakturaer automatisk bliver betalt via Betalingsservice, kan du selv tilmelde dig Betalingsservice. Du finder oplysninger til tilmeldingen på din faktura.
Det dækker din naturgasfaktura
Vores faktura dækker den fysiske naturgas. Distributionsselskabet Evida er ansvarlig for opkrævning af afgifter og distribution af naturgas.
Vi aconto-fakturerer en måned forud, så dine indbetalinger bliver delt op, og din pris bedre følger markedsprisen. Aconto-fakturaen er beregnet ud fra dit forventede årsforbrug og prisen på den naturgasaftale, som du har valgt.
Fire gange om året vil Evida bede dig om at foretage en aflæsning af din måler. Vi modtager derefter dit realiserede forbrug og på baggrund af dette, sender vi dig en opgørelse af dit naturgasforbrug.
Forstå din opgørelse og aconto faktura
Kvartalsaflæsning
Du kan følge dit forbrug hvert kvartal – og du får en acontofaktura, som svarer til dit forbrug. Du skal aflæse din måler:
- 30. juni
- 30. september
- 31. december
- 31. marts
Evida kontakter dig direkte og oplyser, hvornår og hvordan du skal aflæse din måler.
Evida opgør dit forbrug ud fra din aflæsning og sender det til os i starten af måneden efter din aflæsning.
Vi sender dig en opgørelse af dit forbrug for kvartalet i juli, oktober, januar og april.
Evida bruger også din aflæsning til at justere dit forventede årsforbrug. Vi vil fortsat acontofakturere dig en måned forud, og vi bruger dit nye forventede årsforbrug til at beregne acontofakturaen for næste måned.
Du vil også modtage en faktura fra Evida for distribution og afgifter. Evida sender dig 4 fakturaer om året.
Skal du flytte?
1. Meld flytning 3 dage før du flytter
Du skal give os besked om, at du fraflytter senest 3 dage før du flytter. Hvis du ikke giver os besked, og den nye beboer ikke tilmelder sig en gasleverandør, vil du fortsat få regninger fra os.
Det er en god idé at aflæse måleren sammen med tilflytter og ejendomsmægler i forbindelse med køb/salg af boligen. Hvis du lader ejendomsmægler melde flytningen ind, sikrer du, at du også bliver afmeldt fx el og andre forsyninger.
2. Send din aflæsning til os
Send dit kundenummer sammen med flyttedato, aflæsning af din måler og din nye adresse.
Du skal også oplyse os ny ejers navn, e-mail og telefonnummer. Ny ejer kan frit vælge sin naturgasleverandør, men når du flytter ud, skal vi registrere, hvem der er ny forbruger på adressen. Send oplysningerne til [email protected].
Vi sender din aflæsning til Evida. Efter cirka 5 uger har Evida opgjort dit forbrug, og vi sender derefter en slutopgørelse til dig.
3. Ny kunde – vælg selv leverandør af din naturgas
Når du flytter ind i en bolig med naturgasopvarmning, skal du vælge en naturgasleverandør, så du er sikker på at få en aftale, der matcher dine behov.
Du kan bestille naturgas til din nye adresse, når du har aflæst din måler. Når du bestiller naturgas til din nye adresse, vælger du “Jeg er ny på adressen” og udfylder måleraflæsning og indflytningsdato.
Links som kan være nyttige for dig som naturgaskunde
Spørgsmål til distribution og afgifter:
Evida driver, vedligeholder og anlægger gasdistributionsnettet i hele landet. Evida transporterer gassen frem til dig og opkræver dig for distribution og afgifter.
Har du spørgsmål til den faktura, du modtager for distribution og afgifter, skal du kontakte Evida:
Tlf. 7789 9000
E-mail: [email protected]